Från våra medlemmar

Regementsområdet vid Korsbetningen blir miniatyrmodell
Sven-Henry Carlsson gjorde sin värnplikt vid A 7 på Korsbetningen 1971-1972 med Åke Dansell som plutonchef och Alvar Olsson som motorbefäl. Han utbildades till terrängbilförare och körde en radioterrängbil 9033 med upl-signalister.
Sven-Henry som blev pensionär 2015 har under ca 30 års tid haft som hobby att bygga modeller av olika byggnader med mera. Många av dessa arbeten och även kurser har han genomfört för och i Kullenstad/Skärblacka hembygdsförening under åren.

Nu har han påbörjat en modell av Korsbetningen i skala 1:100 som, när den är färdig, kommer att omfatta 25 byggnader. Han hade innan julen 2015 lagt ner ca 50 timmars arbete med Kok- och matinrättningens byggnader.

Den ”tårtbitsformade” modellen kommer att, när den är färdig, vara 5 meter lång och mellan 1 och 1,3 meter bred. Planen är att färdigställa den under de kommande vinterhalvåren så att den ska bli färdig under 2018 och då tänker Sven-Henry skänka den till Gotlands Försvarsmuseum (GFM).

525 Carlsson har påbörjat modellbygget. Här med matsalen där tak- och detaljarbeten återstår.

Ett litet smakprov av slutresultattet!

Vy över västra delen av Kaserngården med Kasern 1 till vr, Vårdhallen (tidigre Ridhuset) till hr och i framkant till hr Serviceförrådet (tidigare Vinterstallet). I bakgrunden syns även Kanslihuset.

På gång!

Ändrat datum för fredagsfika!
P.g.a. långfredagen så ändras datumet för mars månads "fredagsfika vid Märtas" till den 22 mars kl. 14.00.

Museivärd i sommar ?
Se Senaste Nytt!

Årsmöte genomfördes den 15 feb

Vårens ärtlunch den 18 april!
Se info på Senaste nytt!

Klicka för "Senaste Nytt"!